Služby města Sacramenta: Jakou cenu platíme za jejich neřízení?

28. března 2006 v 17:20 | Belbo |  redaktorem v Sacramento Times
Služby města Sacramenta (SMS) - původně Technické služby - mají necelých čtyřicet zaměstnanců. Sváží ve městě a jeho okolí odpad, pečují o městskou zeleň a v zimě uklízí sníh.

Ano sníh. Poslední dvě zimy zatraceně hodně sněhu. Na ulicích, na chodnících, nedá se jezdit, nedá se chodit. Musí to tak být a je to tak v každém městě nebo to může být lepší? Odvádějí služby města dobrou práci anebo naopak práci mizernou? Dovolte mi zde načrtnout několik obrazů z jejich každodenního života .
Obraz první. Jede Radlice. Prohrnuje ulici. Potřebuje 3,2 metry. Když je nemá, neprojede. Na vině jsou parkující auta. Špatně parkující auta mohou odstranit jen strážníci. A jen tak, že jim dají botičku s tím, že si to majitel auta příště rozmyslí. Postupujme tedy logicky dále, jak jsme si předevzali. Pracovník technických služeb zavolá městskou policii, ti přijedou a .. A zde je jádro pudla. Řeknou, že ,botička by byla překážkou provozu´. Příště nepřijedou vůbec. A přes příště jim už nezavolá nikdo. Náš dobře informovaný zdroj, který chce zůstat v anonymitě (říkejme mu třeba pan X) shrnuje: ,městská policie s námi vůbec nespolupracuje, tohle u nás vůbec nefunguje´. Škoda 120, stojíc celou zimu na Slovanské ulici naproti prodejně Peugot a sabotujíc tak tímto její zimní údržbu, je tedy více než čímkoliv jiným obžalobou alibismu našich městských strážníků.
Je tak bezútěšná spolupráce policie a technických služeb i jinde? Ale jděte. Zvedám sluchátko a vytáčím technické služby ve Špindlerově Mlýně. Jsou u Vás sacramenští strážníci také tak pasivní? ,Ale vůbec ne, stačí jen, když jim jasně řekneme, jaké úseky chceme mít čisté!´
Obraz druhý. Na městském zastupitelstvu se rozčiluje jeden z přítomných zastupitelů, že se v zimě neudržují chodníky. Pan X: ,Na chodníky mají služby jen dvě multikáry. Ty také projedou jen do určitého okamžiku a na úzké chodníky - např. u domova důchodců - se nevejdou vůbec´. O zcela amatérské sacramentské výbavě na úpravu chodníků vědí i Špindlerovští - ve sluchátku slyším lehce pobavené: ,No jó, ty mají ještě .. z roku ..´ Ve Špindlu ,překvapivě´ opět žádný problém: chodníky jsou krásně uklizené - dvě speciální frézy a jeden ,bobek´(UNC) hravě vše zastanou. Nevycházíte celou zimu ven, protože se bojíte, že na mizerně udržovaném chodníku uklouznete? Nebo jste už (také) spadli? Postupujme opět zcela logicky: Odpovědný za techniku městských služeb je jejich ředitel a služby jako takové má v kompetenci místostarosta města: Takže jména v tomto pořadí jsou: Ing. Cejnar a Ing. Konvalina (VPM). Možná by stačilo, kdyby se nejdříve dovtípili to, o čem si cvrlikají vrabci i ve Špindlu: ,No, jó..´
Obraz třetí. Právě nastalo sněhové peklo. Muži ze služeb jezdí od půlnoci, resp. od dvou hodin v noci. Nejdříve se do boje s bílým nepřítelem nasazují 4 traktory s radlicemi, pak 2 multikáry, ,trambus´, ,šíp´a nakonec vyjede i sacramentská chlouba zářící novotou: Unimoq. Ovšem, je třeba trochu brzdit naši euforii ze zpola vyhrané bitvy: pan X se dává slyšet: ,úplně všechno vždy nejezdí´. V 6,00 ráno dispečer, potažmo ředitel, rozdělí další práci a prakticky všichni nasazení schopní se rozjíždějí na svoz odpadu. Do tří hodin odpoledne ,prakticky nikdo nejezdí, třeba jen jeden traktor´. Organizace práce v SMS zdánlivě nemá chybu. Ale nezapomněli jsme na něco? Na to nejdůležitější? Opravdu sněžení ustává pravidelně za úsvitu - přesně v 6,00? Při rozhovoru s panem X vychází najevo otřesná skutečnost: Ředitel Ing. Cejnar - zdá se - nemá absolutně žádný krizový plán. Je-li kalamita nebo ne, od 6,00 ,se dělá zase něco jiného´.
A málem jsem zapomněl: technická otázka! Už jste viděli onen Unimoq - multifunkčního predátora do boje proti sněhu nakoupeného s velkou slávou za několik miliónů? Moc často ne, že? I loajální pan X připouští, že , nejezdí tak dlouho, jak by mohl.´ Nebude to tím, že je na něj zaškolen pouze jeden člověk?
Budeme-li příští zimu opět klít se zaťatými pěstmi a nadávat na řadové pracovníky služeb města, vzpomeňme si na tyto tři obrazy a nadávejme spíše některým lidem ve funkcích, kteří časem patrně pozapomněli, že se s každou vedoucí funkcí snoubí nejen jistá prestiž, ale také a především zodpovědnost, schopnost a obyčejná pracovitost.
Situace ve Službách města Sacramenta (SMS) je samozřejmě mnohem komplikovanější - krizová situace nazrává kvůli dlouholetému ,vysedávání problému´ vedením města zejména v oblasti svozu odpadu. Jeho ceny byly vícekrát za sebou bez rozumného důvodu zdraženy a snad i právě kvůli svým vysokým cenám městské služby nedávno ztratili možnost vybírat popelnice a kontejnery ze Špindlerova Mlýna a tím i tržbu ve výši přibližně tří miliónů Kč. O tom, že si město se svými službami dost dobře neví rady, svědčí i sled změn v jejich statusu. Příspěvková organizace, zřízená 18. 12. 2000, se již 21.3. 2001 rozhodnutím zastupitelstva mění na organizační složku města. Po zhaceném záměru na vytvoření obchodní společnosti je k 1.7.2004 opět zřízena příspěvková organizace. Je nasnadě, že tento status městské služby jen dále umrtvuje - nevytváří tolik potřebnou motivaci služeb si na sebe spolu-vydělávat. Uvedu malý příklad: Zatímco ve Špindlerově Mlýně (kde fungují jako s.r.o.) a jezdí v létě shánět zakázky např. na údržbu zeleně až na Semilsko a v Trutnově se chovají podobně a přinejmenším podle www stránek ještě radostněji, v Sacramentu.. V Sacramentu - slovy pana X - v létě ,vše stojí.´
Za těchto okolností do děje zpravidla zasahuje šťastná náhoda (nic jiného ji ostatně nezbývá): dosavadnímu řediteli SMV je v lednu kvůli opilosti za volantem zabaven policií řidičský průkaz. Starosta Sobotka nepropouští Ing. Cejnara na hodinu, jak mu dovoluje pracovní smlouva (a jak to učinil exstarosta Ing. Krejčí v podobném případě v roce 1994) ale domlouvá se s ním na odchodu dohodou k 1.4.2006 s odůvodněním, že pan inženýr je uprostřed zimy nezastupitelný.
Do výběrového řízení na uvolněnou funkci se podle neoficiální informace přihlásil úctyhodný počet patnácti zájemců, což v nás vzbuzuje jistou naději, že bude vybrán ten nejschopnější kandidát a ne něčí kamarád a že tato funkce přestane být díky průhlednému a férovému konkursu trafikou, kterou dosud víceméně byla. Není v této souvislosti zcela bez zajímavosti, že Ing. Cejnar a Ing.Sobotka byli v r.2002 společně na volební kandidátce US-DEU. Alespoň dnes je již očividné, že budoucího ředitele městských služeb čeká mnoho práce: měl by vtisknout službám efektivnější organizaci práce (aby u nich oficiálně nepřestal padat sníh úderem šesté ranní) a zahájit neprodleně jednání s pověřeným místostarostou o modernizaci techniky (nejen na uklízení chodníků) na příští zimu. Prací místostarosty Ing.Konvaliny, kterou nám již několik zim po sobě dluží, pak bude přinutit ke spolupráci městské služby a polici při zimní údržbě ulic. Příklad Špindlerova Mlýna jednoznačně svědčí o tom, že stačí dát městským strážníkům jasné a nekompromisní zadání v ,čištění´ města - jen tak nezůstanou v teple své základny a začnou dělat svou práci.
Na závěr mi, milé čtenářky a čtenáři, dovolte podělit se s Vámi o můj niterný dojem, že by svou práci měli začít (konečně) dělat také páni konšelé.
Rozšířená verze článku vyjde na www.sacramento.org . Situaci v SMS budeme pro naše čtenáře monitorovat i nadále a není třeba opakovat, že se na adrese redakce těšíme také na Vaše názory a podněty na toto téma!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Dylph Dylph | 28. března 2006 v 22:56 | Reagovat

Good job!!! :)

2 Belbo Belbo | 29. března 2006 v 13:36 | Reagovat

ani nevíš, kolik mne to stálo energie :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama