Hřebíky a Skoby

16. září 2007 v 11:14 | B |  Všední den
V poslední době jsem si oblíbil zajímavé věty. Připomínají mi hřebíky nebo skoby, které leží rozházené v denním tisku, na xchatu, v knihách prestižních i zcela okrajových. Roztřídil jsem si je do šuplíčků, které jsem pojmenoval "realita", "čas", "religio", "metafora", "o ofloxologii" a "ostatní".
"Přichází doba ranních mlh, předpovědět je není snadné." (Idnes.cz)
O realitě:
"Problémem naší doby je roztřídit věci a lidi. Svět přeházel svůj třídící systém." (Cliford Geertz)

"I cannot separate the aesthetic pleasure of seeing a butterfly and the scientific pleasure of knowing what it is" (Vladimir Nabokov)
(Nedovedu rozlišit estetické potěšení ze spatření motýla a vědeckou znalost o tom, co motýl je)
Meyersonův paradox: "Co je opravdu nové, není vysvětlitelné"
Co by asi řekl na adresu prvního letu Gagarina do vesmíru Kant: "Bylo zhola zbytečné dobývat něco, co je apriorní formou našeho vnímání".
Aneb proč cestovat, když si můžeme vše představit, cestovat v hlavě?
Potřebujeme minimální mýtus, něco jako: "realita existuje.." nebo "má smysl se bavit o tom, o čem si myslíme, že je"
"Nehledal bys mne, kdybys mne nebyl našel"
Husserl: "být, znamená mít smysl" (a tímto výrokem se zařadil do "..dávné filozofické tradice..")
O Religiu:
"Právě v této citově nebo topograficky neznámé krajině potřebuje člověk básně a řídící mapy." (Clifford Geertz o náboženství)
Podle mne není radno vyznávat na Západě buddhismus, protože změnit víru není totéž jako změnit zaměstnání: nadšení s léty zeslábne, a jakmile pomine, co vám zbude? Zůstanete bezdomovci sami v sobě, vzkázala Jeho Svatost 14. dalajlama všem vyznavačům buddhismu na západ od Ladakhu (Respekt)
James: "věříme všemu, čemu můžeme a věřili bychom všemu, jen kdybychom mohli "
Člověk se umí přizpůsobit čemukoliv, s čím se vyrovná jeho představivost, ale nedokáže si poradit s chaosem"
B: proto je tak důležitá teorie chaosu, že (mluví se o ní třeba v Jurském parku..)
Proč fandím Slavii Praha:
"Těm, kteří jim uvěří (náboženským symbolům, B) a tak dlouho, dokud jim věří, skýtají náboženské symboly bezmeznou záruku nejenom jejich schopnosti rozumět světu,, ale umožnují jim také upřesnit si své pocity, definovat své emoce, což jim pomáhá, chmurně či radostně, ustaraně či přezíravě, přežít v tomto světě". (Clifford Geertz)
Proč fandím Slavii Praha II.:
" Náboženství často radikálním způsobem přetvárí celou krajinu předpokládanou praktickým rozumem a přetváří ji tak, že nálady a motivace vyvolávané náboženskou činností se samy zdají být vrcholně praktická, jedině rozumná řešení vzhledem k tomu, jak se věci "skutečně mají". (Clifford Geertz)
O čase:
"Perhaps if future didnt existed, the past wouldnt be so seductive" Nabokov
(Kdyby budoucnost neexistovala, nebyla by minulost tak svůdná)
Náhrobky římských epikurejců:
Non fui. Fui. Non sum.Non curo
(nebyl jsem, nejsem, nestarám se)
Merleau-Ponty: "Z víry v minulost logicky neplyne, že by minulost existovala"
B: "Kdyby se organismy nesnažily žít, evoluce by skončila"
O metafoře:
"Sociologie, zbavená metafory, brzy překoná nekriticky obrazné pojetí reality , kterou předkládá náboženství" (August Comte, francouzský "sociolog" 19. století)
B: všechen podstatný pokrok se v moderní sociologii odehrál na základě … metafory. Lidé jako hráči (teorie her), společnost jako stroj (systémová teorie) nebo organismus (Luhmannova teorie autopoietického organismu), život jako divadlo (Garfinkel: etnometodologie), kultura jako text (Geertz)
metafora "ona síla, jejím prostřednictvím je jazyk schopen pojmout milióny věcí" (Geertz)
Filozofové si myslí, že je metafora chybná. Čím je chybnější, tím toho skrze ní poznáme více.
Mimochodem, Comte je zvláštní zvíře, dvakrát jsem rozjímal u jeho hrobu na Perle Lachaise v Paříži:
Ostatní:
McIntyre asi četl Camusovy citáty:
(šarm je způsob, jak obdržet odpověď "ano", aniž by ste museli položit jasnou otázku)
Ve finále Deníku hraje ústřední úlohu takzvaný Stendhalův syndrom, nazvaný podle první návštěvy francouzského spisovatele v Benátkách a jeho hypnotického uhranutí krásou tamního renesančního umění (Respekt)
zemdlený není ostudou města, hanbou je zrada a pokání (xchat.cz)
B: "Na konci je můžete zabíjet slovy"
Poznámka k aktuální situaci v Polsku ("nepřítel státu"), kde se zjevně nepoučili z Francouzské revoluce ("nepřítel lidu a revoluce"), z éry senátora McCarthyho v USA 50. let ("komunista") a ze stalinského Ruska ("buržoazní myšlení" a dalších tisíc a jedno slovo), kde platilo, že když vás někdo chtěl udat, museli jste ho udat vy, abyste přežili)
Emerson: "Mezní společenství je takové, které - když dojde na věc - účinně ovládá loajalitu lidí a nedbá nižších komunit"
Belbo: může být "mezním společenstvím šachový klub?"
Ruyer: "Jámám soc. filozofii, ty máš politické názory a on má ideologii"
B: Takhle to, diplomaticky řečeno, vypadá v jakékoliv "diskusi" :-)
O ofloxologii, kterou studuji:
"Ze všech možných teologických mýtů žádný není nakonec nesmyslnější než ten, který chce, aby všechno bylo smysluplné a logické, který ze světa dělá přesně seřízený stroj a z Boha buď inženýra, který ho vyrobil, a teď pozoruje jeho chod, anebo dokonale vedený stát, jehož je každá bytost užitečným úředníkem." (Clifford Geertz)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 radix radix | 16. září 2007 v 20:55 | Reagovat

Lidstvo si nevědomě vytváří myšlenkové sítě koncepcí, do kterých se pak chytá. A když to lapenému vysvětlíš, nebude tomu věřit!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama